Adverteer je op Google met bijvoorbeeld Google Shopping of Google Adwords? Dan gaan er belangrijke wijzigingen plaatsvinden voor jou als adverteerder. Google heeft dit weekend diverse wijzigingen aangekondigd in de weergave van zowel Google Shopping als Google Adwords. Wij geven een uitleg wat er gaat wijzigen en wat de mogelijke invloed is op jouw zoekresultaten.

Google Adwords weergave veranderd

Afgelopen vrijdag kondigde Google aan dat de weergave van Google Adwords gaat veranderen. De bekende advertenties aan de boven, en rechterkant van de zoekmachine worden aangepast. De advertenties aan de rechterkant gaan verdwijnen en de advertenties aan de bovenkant worden uitgebreid van drie naar vier advertenties. Ter compensatie komen onder de normale organische zoekresultaten één tot drie extra advertenties. Google heeft deze aanpassing per direct uitgerold in alle landen en voor alle talen en beperkt zich tot zoekresultaten op de desktop. De resultaten op mobiel zijn niet beïnvloed.

Wat is de impact voor jou als adverteerder?

Door de aanpassing in de zoekresultaten wordt de eerste pagina van Google, boven de vouw, bijna volledig gedomineerd door betaalde zoekresultaten. Voor adverteerders bij Adwords zal de verandering van de weergave mogelijk gaan leiden in een daling van de vertoning van jouw advertenties en hogere klikprijzen (omdat meer adverteerders concurreren voor de bovenste vier posities). De conclusie die de wijziging zal veroorzaken is waarschijnlijk minder klikken tegen hogere prijzen op desktop.

wijzigingen-google

Hulp of tips voor je campagne

Beheer je zelf je eigen Adwords of Shopping Campagne en zie je geen groei, te hoge kosten of achterblijvend rendement? Wij kijken graag naar je Adwords Campagne om je advies of tips te geven. Mull2media is een gecertificeerd Google Partner, waarmee je vanuit Google garantie hebt, dat je te maken hebt met gekwalificeerde specialisten in Google Adwords. Bekijk wat Mull2media voor jou kan betekenen op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA) of neem contact met ons op voor meer informatie.

Extra gegevens voor Google Shopping

Op Google Shopping gaat Google vanaf 16 mei 2016 de verplichting van artikelnummers van de leverancier (GTIN) verplichten bij prodcuten. Hierdoor worden producten beter herkend door Shopping en samengevoegd met producten van concurrenten. Voor gebruikers van Shopping zal de gebruiksvriendelijkheid toenemen, voor jou als adverteerder zullen je producten voor prijsvergelijk minder opvallen en worden jouw prijzen nog belangrijker in de vergelijking. Echter staan hier wel voordelen tegenover, Google zal je product sneller koppelen op productgerelateerde zoekopdrachten die overeenkomen en voor adverteerders kan er gerichter geadverteerd worden op interesses.