4 tips om professionele reclame te maken
Door middel van goede reclame kunnen veel zaken bereikt worden, zoals naamsbekendheid, productplaatsing of imagoverbetering. Met een juiste marketingstrategie kunnen grote stappen gezet worden. En dat hoeft niet eens duur te zijn. Maar hoe maak je goede reclame? Met deze tips van Ondernemers-effect verzorg je de reclame van je eigen bedrijf op een professionele manier!
1. Weet wie je doelgroep is
Het belangrijkste onderdeel bij reclame maken is het bepalen van je doelgroep en deze vervolgens op de juiste manier aanspreken. Dat kan op meerdere manieren. Zo kun je vragenlijsten of enquêtes laten invullen; zeg maar een DNA onderzoek. Zo kom je meer te weten over die mensen die jouw diensten afnemen of jouw producten kopen. Als je eenmaal weet wat je doelgroep is, is het belangrijk om je reclame op de juiste manier aan te passen. Je kunt nu gerichter te werk gaan en bepalen hoe en waar je de reclame insteekt. Ga je bijvoorbeeld voor een opvallende belettering of toch voor functionele gevelreclame?
2. Doe iets unieks
Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit, en daarom kun je beter heel lang nadenken over wat je precies voor reclame wilt maken. Belangrijk hierbij is dat je niet moet kopiëren wat de rest doet. Probeer iets unieks te doen, en je zal opvallen tussen al het marketinggeweld die je tegenwoordig steeds meer ziet. Wat dit precies is, valt natuurlijk niet te zeggen. Het moet perfect aansluiten op hetgeen jij wilt verkopen, en wat je wilt vertellen. Zoiets bedenken is natuurlijk lastig, en daarom zal het ook veel tijd in beslag nemen. Laat je hierdoor echter niet tegenhouden. Iets wat goed is, kost nou eenmaal tijd.
3. Niet te veel reclame
Deze tip is van groot belang voor zij die hun spullen of diensten alleen online verkopen. Als jouw website of blog volstaat met reclame, zullen mensen jouw site snel links laten liggen. Mensen houden er in het algemeen niet van om urenlange reclames en veelvoorkomende banners voor zich te zien. Weet dus wanneer je genoeg reclame hebt gemaakt. Ook in de meer traditionele media is teveel reclame een absolute overkill. Zoek dus wel de grens op, maar ga er niet overheen. Dit kost je alleen maar meer geld, en mensen zullen er geïrriteerd van raken! Dat heeft weer een nadelig effect.
4. Gebruik verschillende media
Er zijn heel veel kanalen waar je tegenwoordig je reclame kwijt kunt. Denk aan de sociale media platforms als Instagram, Facebook, Twitter etcetera. En dan komen daarnaast nog alle traditionele media kijken als de krant, tv, of gewoon een bord langs de weg of aan de gevel van jouw pand. Probeer te differentiëren in de kanalen die je gebruikt. Zo komt je boodschap over bij verschillende personen. Bovendien is iets voor een potentiële klant een stuk leuker als je iets voorbij ziet komen op verschillende tijdlijnen, dan wanneer er meerdere berichten achter elkaar langs komen!
Hoe maak jij reclame voor je bedrijf? Laat het ons weten!