window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-58820196-1');
Specialist in visuele communicatie
Klantenvertellen Gemiddeld 8,7/10 uit 109 beoordelingen

Bekende logo’s met een geheime boodschap

Bekende logo’s met een geheime boodschap

2018-11-14T14:22:21+00:0014 november 2018|

Een logo is het uithangbord van een bedrijf. Spreekt het niet aan of past het niet bij de identiteit van het bedrijf? Dan is dat een gemiste kans. Bedrijven steken dan ook veel tijd en geld in het (laten) ontwerpen van een herkenbaar logo. Een leuke manier om de kans op herkenbaarheid te vergroten is het verwerken van een geheime boodschap. Onze partner JM Promotions heeft er een aantal op een rijtje gezet.

Verborgen wielrenner op de fiets

De Tour de France is misschien wel het grootste wielrenevenement ter wereld. In dit logo van de Tour de France is een wielrenner verstopt. Deze wielrenner bevindt zich op een fiets. Als je de fiets ziet, dan zie je de wielerrenner ook direct. Een tip? Zijn voorwiel is geel. Dit is dezelfde kleur als de trui van de leider tijdens dit evenement.

Beer van Bern in de berg

De chocoladerepen van Toblerone ken je waarschijnlijk wel. Maar heb je ook wel eens stilgestaan bij de geheime boodschap in het logo? Waarschijnlijk niet, omdat je te druk was om de heerlijke chocolade op te eten. In het logo van Toblerone staat een bekende Zwitserse berg afgebeeld: de Matterhorn. In de linkerhelft van het logo staat een beer afgebeeld als verwijzing naar de beer van Berner Oberland, de thuisbasis van Toblerone.

Van A tot Z voor een glimlach

Een van de grootste internetwinkels ter wereld: Amazon. Ze verkopen er alles, van A tot Z. Dit is ook wat de pijl aangeeft. Je zal wel denken: “dat is logisch”. Daarnaast stelt de pijl ook een glimlach voor, want dat is waar Amazon het allemaal voor doet: een tevreden klant. De pijl heeft wel iets weg van de knipoog in het logo van luchtvaartmaatschappij TUI.

Ontbrekende puzzelstukjes van beschikbare kennis

Iedereen kent online encyclopedie Wikipedia, maar heb je ook wel eens goed naar het logo gekeken? Het is een onafgewerkte wereldbol opgebouwd uit puzzelstukjes. Dat ziet iedereen. Maar de onafgemaakte puzzel symboliseert het onvolledige karakter van het project: de kennis, artikelen en talen die nog moeten worden toegevoegd. Het is oneindig.

Begin onderaan en bereik de top

Adidas heeft twee logo’s: het klassieke bladvormige logo en het modernere logo met drie schuine strepen. Laatst genoemde wordt meer gebruikt voor de ‘performance’-lijn. De drie strepen op het moderne logo beelden een berg uit die verwijst naar de uitdagingen die nog komen en de prestaties die behaald kunnen worden in de toekomst. Iedere sporter begint onderaan de berg en bereikt met Adidas de top.

Koptelefoon van Dr. Dre

Als je aan een bekend merk van een koptelefoon denkt, dan denk je snel aan het merk Beats by Dr Dre. De meeste mensen denken aan de logo van Beats dat er een B is met een rondje daar om heen. Maar als je goed kijkt kan je ook zien dat een man/vrouw een koptelefoon draagt.

Het vastpinnen van interesses

Pinterest, wie kent het niet? Sociaalnetwerksite Pinterest is een digitaal prikbord voor afbeeldingen. Het logo is niet alleen de letter ‘P’, maar beeld een punaise uit om interesses vast te pinnen op een van de aangemaakte prikborden. Zo logisch, maar bedenk het maar eens.

Productgroepen verwerkt in het logo

Om toch nog een Nederlands tintje aan het artikel te geven: het logo van Nederlandse multinational Unilever. We beginnen met een makkelijke: Unilever. Producent van voedingsmiddelen, schoonmaakartikelen en producten voor lichamelijke verzorging. Het is duidelijk dat de grote blauwe ‘U’ staat voor Unilever. Zoom je wat dieper in op de grote blauwe ‘U’ dan zie je daarin het productenaanbod terugkomen.

Kernwaarden die symbool staan voor het succes

Airbnb is een online marktplaats voor de verhuur en boeking van privé-accommodaties. Het logo van Airbnb heeft veel weg van de letter A, maar daarnaast beeld het logo nog een aantal kernwaarden uit: people, places and love. Deze kernwaarden staan symbool voor het succes van de organisatie.

Thuisbasis voor al je foto’s

Ondanks dat fotodienst Picasa bestaat niet meer (tegenwoordig geïntegreerd in Google Photos), toch even speciale aandacht voor de geheime boodschap in het logo. In eerste instantie lijkt het logo op de sluiter van een camera, maar in het midden herken je ook een huis. Met andere woorden: Picasa is de thuisbasis voor al je foto’s. Pic is foto en casa betekent huis in het Spaans.

De pijl die de richting van de koers aangeeft

Tot slot het meest bekende logo met een geheime boodschap: FedEx. Als je goed kijkt zie je een pijl tussen de letters E en X. Het symboliseert snelheid, vooruitgang en precisie. Hieraan kun je zien dat het bedrijf erg op de toekomst is gericht.

Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verhogen. Blijf je onze site gebruiken dan ga je akkoord met het plaatsen van cookies. Accepteer