Hashtags zijn een handige tool op social media-platforms. De eerste hashtag ontstond op Twitter, en door de jaren heen is vooral ook Instagram doordrongen van de blauwgekleurde hekjes. Maar wat is nu eigenlijk het doel van deze hashtags en hoe zet je ze het beste in? Je leest het in dit bericht!

Waarom hashtags op Instagram gebruiken?

Een goede reden voor het gebruiken van hashtags, is het vergroten van het bereik van je bericht. Als je een (bedrijfs)pagina op Instagram hebt met nog niet zoveel volgers, kun je mensen die jou niet volgen bereiken door relevante hashtags in je bericht te plaatsen. Bestaat jouw doelgroep bijvoorbeeld uit paardenliefhebbers, dan kunnen potentiële volgers jou vinden op hashtags als #paardrijden, #paarden, #paardenfotografie en #paardenmeisje. Dit zijn veelgebruikte hashtags op het gebied van paarden.

Tips voor de beste hashtags op Instagram

1. Relevantie

Belangrijk is dat de hashtags op Instagram iets zeggen over wat je deelt. Deel je een foto van versgebakken koekjes, dan is het niet logisch om hier #natuurfoto bij te plaatsen. Dit trekt immers niet de doelgroep aan die jij wil bereiken. Gebruik in plaats daarvan bijvoorbeeld #lekkereten, #koekjesbakken of #recepten.

2. Populariteit

Naast dat je hashtags relevant moeten zijn, is het ook raadzaam om hashtags te gebruiken die vaker worden gebruikt. Op een hashtag die maar enkele keren of zelfs nooit eerder zijn gebruikt, zal hoogstwaarschijnlijk niemand zoeken. Zoek uit welke hashtags rondom jouw onderwerp veelgebruikt worden en zet deze in. Bij het typen van jouw hashtag in Instagram zelf, zie je een lijst met suggesties tevoorschijn komen waarin je kunt zien hoeveel een hashtag is gebruikt. Handig!

Let er wel op dat je hashtags relevant blijven. #instagood is bijvoorbeeld een erg veel gebruikte hashtag, maar zegt niks over de inhoud van je bericht. Je zult hoogstwaarschijnlijk totaal wegzakken tussen alle andere berichten met deze hashtag.

 

hashtags op Instagram

 

3. Concurrentie

Kijk naar welke hashtags jouw concurrenten in hun berichten gebruiken, en welke hashtags in de meest gelikete berichten staan. We zeggen zeker niet dat je content van concurrenten klakkeloos moet kopiëren, maar het kijken hiernaar kan een goed beeld scheppen van wat wel en niet werkt. Bedenk vervolgens natuurlijk wel gewoon zelf welke hashtags voor jouw post relevant zijn en voor meer bereik zullen zorgen.

4. Betekenis

Sommige hashtags hebben een bepaalde lading en betekenis gekregen door het gebruik ervan in bijvoorbeeld campagnes. Denk aan de hashtag #metoo. Deze werd, en wordt nog steeds gebruikt voor het aantonen van de grootte van het probleem van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Deze hashtag wil je dus niet gebruiken wanneer je iets post dat hier niet mee te maken heeft. Verstandig is dus om altijd even te controleren of de hashtags op Instagram gepast zijn en niet met andere zaken worden geassocieerd.

5. Kort & simpel

Lange hashtags kunnen grappig zijn, maar werken over het algemeen minder goed dan kortere hashtags. Hoe korter je hashtag, hoe groter de kans dat mensen erop zoeken en bij jou uitkomen. Zorg ervoor dat jouw hashtags begrijpelijk zijn en dat mensen weten wat ermee bedoeld wordt.

6. Afwisseling

Wanneer je veel posts omtrent een zelfde onderwerp plaatst, is het verleidelijk om veel dezelfde hashtags op Instagram te gebruiken. Instagram kan dit echter aanzien als spam, waardoor jouw bericht juist lager tussen mensen hun feed komt te staan. Dit wil je natuurlijk niet! Zorg er daarom voor dat je lekker afwisselt met je hashtags en deze zo specifiek mogelijk op de individuele post afstemt. Dat vindt Instagram fijner, en jij uiteindelijk ook :)

Social media-marketing

Ben je benieuwd naar jouw mogelijkheden op het gebied van social media? Dat snappen we! Social media bieden oneindig veel mogelijkheden voor jouw bedrijf, en als je jouw kanalen goed inzet kun je hier veel van profiteren. Wij adviseren jou graag op het gebied van social media en voorzien jou graag van een goede strategie en pakkende content. Neem contact met ons op als je meer wil weten!