Wanneer je je bezighoudt met zaken rondom marketing, heb je deze term ongetwijfeld al eens voorbij horen komen: linkbuilding. Dit is een onderdeel van een goede SEO-strategie, waarbij het de bedoeling is dat je relevante links naar jouw website zoveel mogelijk over het internet verspreidt. Andere websites en bronnen verwijzen dus door naar jouw webpagina. Bijvoorbeeld wanneer een trendwatcher in de blogpagina naar jouw website verwijst. Maar wat zijn nu precies de voordelen van linkbuilding en hoe pas je dit op slimme wijze toe? Wij vertellen het je in grote lijnen in dit artikel!

Waarom linkbuilding?

Veel mensen vergeten linkbuilding bij het opzetten van een SEO-strategie voor hun bedrijf. Zonde, want met deze vorm van marketing kun je veel bereiken. En als je het slim doet, hoeft hier in verhouding niet eens veel tijd en geld in gepompt te worden.
De voordelen van linkbuilding zijn groot. We lichten er een aantal voor je uit, zodat jij direct in je bureaustoel springt om jouw linkbuildingstrategie op te stellen!

  1. Verwijzen mensen naar jouw website? Dan kom je al snel betrouwbaar over, mits de bron dat uiteraard ook is. Wanneer anderen jouw bedrijf adviseren en mensen doorverwijzen naar jouw pagina, is dit een goed teken. “Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend” is een leuk principe, maar niet voor niets wordt deze uitspraak vaan op ludieke wijze toegepast. Laat mensen jouw product of dienst adviseren, en mensen zijn al sneller geneigd om jou te vertrouwen.
  2. Door linkbuilding genereer je meer zichtbaarheid. Hoe vaker jouw website elders wordt genoemd, hoe meer mensen met jouw product en/of dienst in aanraking komen.
  3. Wanneer meerdere websites over jouw product of diets schrijven, geven zij hiermee Google relevante informatie over jouw bedrijf. En hoe meer (kloppende) informatie Google over jouw bedrijf heeft, hoe beter je scoort in de zoekmachine. En dat is een resultaat dat we vanuit de SEO-strategie graag zien!
  4. Wanneer meer mensen doorklikken naar jouw website en hier terechtkomen, is er een grotere kans op conversie. Meer mensen zien immers wat jij aanbiedt, en bij interesse gaan ze wellicht over op een aankoop of aanvraag – net wat jouw conversiedoel is.

Relevante linkbuilding

Bij het verspreiden van jouw links over het internet, is het van groot belang dat deze op relevante pagina’s worden getoond. Wanneer een bakker doorverwijst naar een muziekwinkel, is dit best irrelevant. Als muziekwinkel doe je er dan ook beter aan, wanneer bijvoorbeeld muziek bloggers of muzikanten naar jouw website doorlinken. Zo’n advies komt betrouwbaarder over, en ziet er ook een stuk logischer over in de ogen van de klikkers.

Verschillende wegen

Vaak worden blogpagina’s ingezet om linkbuilding toe te passen, maar er zijn meer manieren om jouw linkbuildingstrategie te optimaliseren. Zo is het zeker verstandig om bijvoorbeeld gebruik te maken van de alumni-pagina van jouw voormalige hogeschool. En zorg ervoor dat je te zien bent bij meerdere (online) bedrijfsgidsen. Door jouw link(s) op zoveel mogelijk verschillende pagina’s te verspreiden, behaal jij het hoogste resultaat.

De waarde van goede contacten

Het onderhouden van goede contacten is essentieel bij linkbuilding. Wanneer je veel goede connecties hebt, is de stap naar het vragen om jouw link te promoten een kleine stap. De kans op succes is veel groter dan wanneer je uit het niets een bedrijf benadert met ditzelfde verzoek. Help daarnaast ook anderen met hun linkbuilding. Deze wederzijdse hulp aan elkaar bevordert jullie relatie, én de Google-waarde van beide bedrijven. Win-win dus!

Hulp bij jouw linkbuildingstrategie

Wil je meer weten over linkbuilding? Neem dan gerust eens contact met ons op! Wij voorzien bedrijven van verschillende vormen van SEO-optimalisatie. Zo kunnen wij jou adviseren in een goede aanpak, of een aantal marketing-gerelateerde werkzaamheden grotendeels uit handen nemen. We horen graag wat jouw vraag is, dan gaan we samen kijken naar wat we voor jou kunnen betekenen!