Een aantal grote trends op het terrein van content en contentstrategie zal in 2019 zeker groeien in omvang en impact. John Verhoeven plaatste op FrankWatching een interessant artikel met simpele advies hoe je daar concreet mee om moet gaan. Sommige dingen lijken nog ver weg maar kunnen heel snel een factor van belang worden. Andere zaken kunnen nog jaren aan de horizon blijven hangen of gewoon overwaaien. We pakten er enkele elementen uit.

Trend 1. Vertel de mensen iets waar ze iets van opsteken

Nu de interactie op social media terugloopt, wordt het nog belangrijker om content te maken die kwaliteit biedt. Slaag je erin om met je content een verbinding te slaan met je doelgroep? Ben je bezig om hun problemen te benoemen en op te lossen? En durf je ook content te maken over zaken waar je klanten niet direct om vragen maar die wel inspelen op iets wat hen bezighoudt? En welke verhalen scoren dan het beste? Dat is ‘educational content’: de verhalen waar mensen iets van opsteken. De lezers van nuttige content onthouden de partijen die hen ooit met goede raad hebben geholpen. Dat vertaalt op langere termijn altijd naar de conversie die je wilt. Het belangrijkste advies voor het nieuwe jaar: maak educational content.

Trend 2. Zorg voor offline elementen in je contentstrategie

De contentstrategie voor 2019 heeft meer offline elementen dan ooit. Een open dag voor je klanten, een mini-symposium, een lunchlezing, een meet-up voor makers, gebruikers, studenten en nieuwsgierigen. Het gaat bij de dingen die je organiseert dan niet zozeer om het verhaal dat je er zelf wil afsteken, maar het draait om die mensen zelf: het idee dat je gelijkgestemden, collega’s, soortgenoten kunt treffen rondom een helder thema: even kletsen, iets aanhoren, wat relaties aanhalen, een nieuw contact leggen. Voor de contentmaker levert de offline ontmoeting perfect materiaal. Aandacht vooraf, tijdens en na afloop van je evenement. Concluderend: zorg ervoor dat mensen elkaar kunnen zien, horen en treffen.

Trend 3. Het draait om vertrouwen en integriteit

Het draait in contentstrategie steeds meer om vertrouwen en integriteit. En naarmate de digitale wereld die twee kernwaarden kwijtraakt, gaan we ons weer vaker offline richten op echte mensen, echte problemen, in de echte wereld. Vanzelfsprekend blijven we digitale middelen gebruiken om elkaar te ‘ontmoeten’, en van alles uit te wisselen. Maar vaker dan tot nu toe zal dat worden aangevuld met offline contact. De mensen die de digitale wereld bouwden in de jaren negentig gingen ons voor in het veroveren van de online wereld. Zo worden mobieltjes, iPads en digitale schermen steeds vaker in de ban gedaan. Zie je het al voor je?