5 content tips om jouw online zichtbaarheid in 2023 te vergroten
Als je het ons vraagt is zichtbaarheid één van de belangrijkste basisbehoeften voor een onderneming. Content speelt daarin een belangrijke rol. Ben je niet voldoende zichtbaar met tekst en beeld? Dan heb je geen bereik, weinig volgers en dus ook minder conversie. Dat wil je niet. Dus de vraag is: hoe vergroot je jouw zichtbaarheid met behulp van content in 2023? Ik geef je graag enkele tips waar je direct mee aan de slag kan.
Blijf schrijven
De waarde van relevante content op je website is en blijft groot. Mensen surfen zich suf en gaan op zoek naar informatie om nieuwe kennis te vergaren. Vorig jaar heeft Google maar liefst 3,5 miljard zoekopdrachten verwerkt. Ook in 2023 verwachten we deze, of zelfs hogere, cijfers. Daarom is het zeker belangrijk om nieuwe content te blijven schrijven. Deel waardevolle kennis en houd daarbij de zoekmachine in gedachten. Optimaliseer je content om goed gevonden te worden in de zoekresultaten. Een contentstrategie kan je hierbij helpen, lees ook over de 8 stappen naar een goede basis.
Wees onderscheidend en word een autoriteit
Het blijven creëren van nieuwe content is dus essentieel in jouw contentstrategie voor dit jaar. Maar wees hierin wel onderscheidend ten opzichte van de concurrentie. Durf echt anders te zijn en val daarmee op. Word een autoriteit in jouw branche:
- Schrijf kwalitatieve content en staar je niet blind op de hoeveelheid teksten die je produceert.
- Zorg dat jouw content goed is vormgegeven, belangrijke informatie bevat en de juiste lengte heeft. Zo scoor je hoger in de zoekresultaten van Google.
- Richt je website in met een goede interne linkstructuur. Dit doe je door in je content linkjes te plaatsen naar vorige blogs of nieuwsartikelen.
- Blog via een contentstrategie om goed gevonden te worden op de zoekwoorden die jij belangrijk vindt.
- Maak gebruik van inspirerende beelden, checklists, how-to’s en andere interessante content. Laat je creativiteit z’n gang gaan.
Entertain je kijkers
Een beeld zegt meer dan duizend woorden en een video zegt meer dan tienduizend woorden. Entertainende content is in opmars en dat zal dit jaar niet anders zijn. De groeiende vraag zal naar verwachting leiden tot nog veel meer korte videocontent in 2023. Wat zijn binnen jouw organisatie de mogelijkheden om jezelf nog beter zichtbaar te maken op kanalen als Instagram, TikTok of Youtube? Gezien de enorme populariteit is het de moeite waard om het te proberen, niet? Mijn collega Roxanne schrijft meer over de social media trends van 2023.
Laat je horen met een podcast
Niet alleen beeld is in ontwikkeling, ook het aantal podcastluisteraars blijft maar groeien. In 2022 steeg het aantal luisteraars naar 6,9 miljoen. Deze groeitrend zal dit jaar verder doorzetten. Steeds meer organisaties maken zelf een podcast. Voor in- en externe communicatie. Op een laagdrempelige manier wordt een podcast geproduceerd en gedistribueerd. Dit kan een mooie toegevoegde waarde voor je bedrijf zijn. Mijn tip: ga eens experimenteren met podcasts en neem deze vorm van communicatie op in je contentstrategie.
E-mailmarketing
Deel de laatste nieuwtjes binnen jouw organisatie of bied je producten en diensten aan via de mail. E-mailmarketing is namelijk de ideale manier om nieuwe leads binnen te halen en zichtbaar te blijven bij je bestaande klanten. Het kost je niet veel moeite, maar levert jou wél veel op. Laat de website de basis zijn voor alle communicatie. Zo kan je goed scorende artikelen op je website weer terug laten komen in je nieuwsbrief. Uiteraard link je deze door naar de website voor meer traffic. Dit zelfde trucje werkt natuurlijk ook voor je social media kanalen.
Waar ga jij mee aan de slag in het nieuwe jaar?
Er zijn tal van mogelijkheden om in 2023 te werken aan je zichtbaarheid. Kies de opties die het beste aansluiten bij jouw contentstrategie. Experimenteer met nieuwe mogelijkheden en laat jezelf zien. Dus, ben jij klaar om het maximale uit jouw business te halen en in het nieuwe jaar te knallen?
Liever toch nog even brainstormen? Laat het ons weten. Want als het om zichtbaarheid gaat denken wij graag met je mee. Je bereikt ons per mail, telefoon of kom gerust eens langs in Doetinchem.