Contentstrategie: in 8 stappen naar de basis

Geschreven door:
Tim is werkzaam bij Mull2media
Tim

Breng je merk tot leven

  • Creëer herkenning van je merk of onderneming
  • Jouw huisstijldragers op maat gemaakt
  • Professionele grafische ontwerpen
Kom direct met ons in contact

Gratis en vrijblijvend

In mijn vorige artikel heb ik je meegenomen in de betekenis van contentstrategie en de verschillende vormen van content. Misschien heb je het stuk gelezen, misschien ook niet en heb je in je zoekmachine “contentstrategie” ingevuld en ben je op deze pagina terecht gekomen. Allebei prima. Lees in ieder geval snel verder als je meer wil weten over de 8 stappen die je kan zetten om tot een goed fundament te komen: de contentstrategie voor jouw organisatie. Ga zelf aan de slag met onderstaande stappen en zet een stevige basis neer!

Stap 1: Bepaal je doelen

Denk na over wat je wil bereiken met je content. Want contentcreatie zonder doel is als een schip zonder koers en dat wil je niet. In grote lijnen kan je kiezen uit:

  • Leads genereren
  • Verkoop optimaliseren
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Merkimago verbeteren (of veranderen)
  • De relatie met je doelgroep versterken

Maak het doel specifieker. Formuleer je doel actief en het liefst meetbaar (bijvoorbeeld in KPI’s, aantallen of percentages). Bijvoorbeeld door de volgende zin af te maken: de content die we maken…

  • Genereert x-aantal leads
  • Zorgt voor x-% meer verkoop
  • Vergroot onze merkbekendheid met x-%
  • Maakt ons aantrekkelijk als werkgever en zorgt dit jaar voor x-aantal nieuwe medewerkers
  • Maakt van klanten ambassadeurs voor ons merk

Stap 2: Weet wie je concurrenten zijn

Krijg meer inzicht in de markt en de plek die jouw organisatie daarin inneemt. Hoe wil jij je positioneren om voldoende onderscheidend te zijn van jouw concurrenten?

Kijk allereerst naar je directe concurrenten, maar vergeet ook niet om je indirecte concurrenten in kaart te brengen. Waar zitten ze? Welke producten of diensten verkopen ze? Voor welke prijs? Hoe maakt de concurrent reclame? En ga zo maar door.

Verzamel alle informatie en zet de gegevens op een rij in een overzichtelijke concurrentiematrix. Zo ontdek je welke mogelijkheden jij kunt inzetten voor jouw organisatie.

Stap 3: Voor wie schrijf jij je content?

Joyce is personal business coach. Getrouwd. Moeder van twee kids (20+). Woonachtig in Nijmegen. Fanatiek hardloper. Maakt graag haar hoofd leeg door te wandelen in de natuur samen met haar hond. Start de dag met een goede kop koffie. Staat graag in verbinding met mensen. Houdt van heldere communicatie. Wil zichtbaarheid creëren voor haar onderneming maar weet niet goed hoe.

Joyce is een voorbeeld van een persona; een fictief persoon die geldt als een afspiegeling van (een deel van) de doelgroep. Door het opstellen van een buyer persona dwing je jezelf om je te verdiepen in je doelgroep. Wie is je doelgroep en wat zijn de grootste pijnpunten en uitdagingen? Handig om te weten, zodat jij er tijdens je contentcreatie op in kan spelen.

Het kan zijn dat je  meerdere doelgroepen hebt. Grote kans dat je dan ook meerdere persona’s opstelt.

Stap 4: Op welke zoektermen wil jij gevonden worden?

Niet het leukste onderdeel, maar wel belangrijk: een topic- en keywordonderzoek. Voordat je aan de slag gaat met de creatie van content is het goed om te weten op welke zoektermen en zoekvragen je doelgroep zoekt.

Met een SEO-tool kan je uitzoeken welke keywords relevant zijn voor jouw doelgroep. Geen idee welke keywords interessant kunnen zijn voor jouw organisatie? Kijk eens naar de website van je concurrenten en waar zij over schrijven.

Stap 5: Van zoekwoorden-onderzoek naar concrete onderwerpen

Heb je eindelijk een enorm lange lijst met zoekwoorden, en dan? Je ziet door de bomen het bos niet meer en weet niet goed waar je moet beginnen. Laten we eens terug gaan naar stap 1. Want wat is eigenlijk je doel? Welke onderwerpen (en de inhoud daarvan) dragen bij aan het bereiken van dat doel? Hopelijk kan je met behulp van deze vragen een betere keuze maken en de juiste onderwerpen selecteren. En houd het volgende in gedachten:

  • Helpt het onderwerp je om je doelen waar te maken? Dan is het onderwerp interessant voor je doelgroep.
  • Is het een onderwerp met een hoog zoekvolume? Dan weet je niet zeker of het onderwerp geschikt is voor het bereiken van je doelen, maar zal de traffic naar je website hoger zijn (op voorwaarde dat je contentpagina’s SEO technisch goed inricht).

Stap 6: Aan de slag met een contentkalender

Tijd om aan de slag te gaan met een planning. Leg de onderwerpen vast en plan ze in. Door een goede contentplanning te maken creëer jij content en ben je doorlopend zichtbaar. Wil je jouw content ook delen op social media? Neem dit dan ook op in de planning.

Een planning maak je al eenvoudig in Excel, maar je kan ook gratis gebruik maken van de online tool contentkalender. Ruil al je to-do lijstjes, planningen en concepten in en voeg deze samen in een overzichtelijke kalender.

Stap 7: Laat het creëren beginnen

De contentkalender helpt je om aan de slag te gaan met de daadwerkelijke creatie van content. Waarschijnlijk heb je een hele lijst met toffe ideeën liggen en wil je direct aan de slag gaan. Weet dat het creëren van content tijd kost. En vraag jezelf af of je dit allemaal alleen gaat doen of is het verstandiger om hulp in te schakelen van collega’s of een externe partij?

Wie doet het onderzoek? Wie schrijft de teksten? Zijn de teksten SEO-geoptimaliseerd? Wie zorgt voor het beeldmateriaal? Wie schiet video’s? Veel vragen om over na te denken. Zorg dat het haalbaar is en leuk blijft.

Stap 8: Bewaak de voortgang

Je bent er bijna, de laatste stap naar de basis van jouw contentstrategie. De content is gecreëerd en staat online. Nu is het belangrijk om de voortgang te bewaken. Hoe succesvol is de content die je plaatst?

Heb je bij stap 1 heldere, concrete en meetbare doelen gesteld? Dan is dat de basis waar je op kan sturen. Analyseer de juiste metrics om jouw doelen echt te bereiken. Ontdek hoe jouw content scoort, stuur bij en vier successen!

Ga voor die ijzersterke contentstrategie

Het hele stappenplan doorlopen? Tijd om aan je contentstrategie te gaan bouwen en deze als een huis neer te zetten. Start met het vastleggen van je doelen, breng de doelgroep en concurrentie in kaart. Ga op zoek naar relevante onderwerpen, plan, creëer en bewaak. Heb je nog vragen over het opstellen van een contentstrategie voor jouw organisatie? Of loop je in de praktijk ergens tegenaan? Laat het me weten, ik denk graag met je mee om een ijzersterke contentstrategie op te stellen. Je bereikt me op 0314 – 36 15 16.

Content marketing door Mull2media

Meest populaire berichten

Volg Mull2media op social media